Naar het voortgezet onderwijs: Advisering en Junior College
Naar het voortgezet onderwijs
Richting het eind van de basisschool worden kinderen en hun ouders geïnformeerd over de overstap richting het voortgezet onderwijs. In groep 7 wordt besproken in welke richting we verwachten dat het eindadvies zich zal ontwikkelen. Zo kan uw kind zich vast oriënteren op vervolgscholen.
In groep 8 wordt een voorlopig advies gegeven. Midden groep 8 maken kinderen een doorstroomtoets. Wordt deze landelijk genormeerde toets beter gemaakt dan verwacht? Dan wordt het advies van de school bijgesteld. Maakt een kind de toets minder goed? Dan blijft het advies van de school gelden.
We baseren ons advies onder andere op de Plaatsingswijzer: een instrument waar alle scholen in de regio mee werken om af te stemmen welke kans van slagen een leerling heeft op het vervolgonderwijs met bepaalde resultaten. Daarnaast kijken we ook naar de brede ontwikkeling va kinderen en spelen observaties rondom taakaanpak ook een belangrijk rol in de advisering.
Het doel van ons adviestraject is nadrukkelijk niet om alle kinderen uit te laten stromen naar theoretisch vervolgonderwijs. We adviseren in een richting waarvan wij denken dat kinderen op een passende plek komen waar zij goed zullen gedijen. Voor het ene kind is dat meer praktisch, voor het andere meer theoretisch.
Junior College
De overstap naar het voortgezet onderwijs is vaak best spannend. Alle groep 8-leerlingen nemen daarom deel aan het Junior College. Dit is een initiatief van verschillende scholen in Zevenbergen om basisschoolleerlingen voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. In gemengde groepen van verschillende scholen werken leerlingen uit groep 8 en uit de brugklas samen aan een project. Op het voortgezet onderwijs volgen ze lessen en sluiten ze hun project af met een presentatie.
Ook als uw kind niet naar deze vervolgschool gaat, is het een waardevolle ervaring om ergens weer als jongste rond te lopen, je weg te moeten zoeken en de ervaringen van oudere leerlingen uit eerste hand te horen.