Ons onderwijs
Brede ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen bij ons niet alleen maar lezen, taal, rekenen en spelling krijgen, maar ook talenten op andere gebieden kunnen ontplooien. Brede ontwikkeling en gericht op de toekomst dus. Daarom besteden we aan bepaalde vakken extra veel aandacht.
Kunst & cultuur: cultuurloperschool
Ons cultuuronderwijs krijgt vorm vanuit de procesgerichte didactiek rondom drie verschillende schoolthema’s per jaar. Samen met de kinderen verkennen we het thema en met de ideeën van de kinderen gaan we aan slag om dit vanuit verschillende kunstdisciplines te benaderen. Alle thema’s worden afgesloten met een presentatie naar ouders, waarbij de vorm uiteraard afhankelijk is van het thema.
Engels: Early Bird
Vanaf de oudste peuters is er een aanbod in Engels. Jonge kinderen zijn heel taalgevoelig en door al jong met een vreemde taal in aanraking te komen, leren we kinderen dat het vanzelfsprekend is om te oefenen met het spreken.
Elke week is er een les door een vakleerkracht Engels, waarbij de hele les in het Engels gesproken is. Daarnaast geeft de groepsleerkracht nog een extra moment in de week een Engelse les, bijvoorbeeld uit de lesmethode.
Digitale middelen
Al in de onderbouw komen kinderen in aanraking met digitale middelen. Van het digitale keuzebord tot leerspelletjes op de klassentablet; digitale middelen zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse wereld. Vanaf groep 4 heeft in ieder geval ieder kind een eigen schooltablet in bruikleen. Deze wordt bij diverse lessen ingezet, zodat we volop de mogelijkheden van software kunnen inzetten bij het effectieve leren van de kinderen.
Aanschaf en beheer van de tablets wordt door school verzorgd. We verwachten wel dat kinderen zuinig met deze apparaten omgaan. In het geval van schade zullen we contact opnemen met ouders om te zoeken naar een passende oplossing.
Thematisch werken
Bij de jonge kinderen wordt nagenoeg volledig gewerkt vanuit betekenisvolle thema’s. Al spelend en onderzoekend leren de kinderen over de wereld om zich heen, maken zich nieuwe taal eigen en gebruiken dat weer om hun spel uit te bouwen.
Ook in hogere groepen vinden we het belangrijk dat kinderen lesstof niet alleen schriftelijk verwerken, maar ook ervaren of toepassen. Daarom werken we ook bij oudere kinderen met betekenisvolle thema’s (bijvoorbeeld bij wereldoriëntatie), waarin zowel aandacht is voor kennisoverdracht als voor actieve en creatieve verwerkingsvormen.